Voorbeeld 1: Een organisatie wil meer klantgericht gaan werken. Dat vereist dat iedereen weet wat klantgericht werken inhoudt, hoe het bedrijf hier tegen aan kijkt, wat dit concreet inhoudt, etc.
Voorbeeld 2: Een organisatie wil meer projectmatig gaan werken om tot kwaliteitsverbetering te komen. Dan is het zaak dat iedereen weet waarom maar ook wat projectmatig werken is.
In beide gevallen zou je verwachten dat de organisatie trainingen aanbiedt die aansluiten bij deze bedrijfsbrede thema’s. Niet alleen zorg je dan voor de juiste kennis, je creëert bovendien meer motivatie en betere samenwerking. Ons advies is dan ook: maak van ieder jaar een themajaar.
Heb je bijvoorbeeld als organisatie veel contacten met klanten, cliënten of patiënten? Kies dan een heel jaar als leerthema: communicatie. Leg intern het ‘hoe en waarom’ van dit thema uit en en communiceer erover op organisatieniveau en op medewerker-niveau. Vervolgens bied je iedere afdeling een aantal communicatietrainingen aan. (Dit kunnen vaak ook dezelfde trainingen zijn). En hou het daarbij.
Voordelen van thema-leren
-
Het helpt bij het behalen van de bedrijfsdoelstellingen
-
Het creëert saamhorigheid en motivatie om dat je dit samen doet
-
De reden waarom het plaats vindt is helder
-
Het helpt je bij het behalen van je persoonlijke doelstellingen
-
Er is begeleiding en feedback
-
To the point en alleen dat leren wat echt nodig is
-
Per jaar een ander actueel onderwerp
Op deze manier zal het rendement van de trainingsinspanning van zowel de organisatie als de medewerker geoptimaliseerd worden.
Mocht je hier nog meer over willen weten en eens met ons willen sparren over bovenstaande en de implementatie hiervan in jouw organisatie dan staan we graag ter beschikking of kijk maar eens naar onze thema abonnementen met een personal trainer.